Datanglah Semangat

17 Jun 2013

Bersatu Jua Akhirnya


Satu suara tangisan bayi bergema di dalam bilik bersalin di Pusat Bersalin Suhaini dan Poliklinik 24 jam di Banting pada pukul 3.00 pagi. Bertambah lagi keturunan Nabi Adam. Ibunya menarik nafas lega. Beban yang dikandung selama 9 bulan akhirnya telah selamat keluar dari rahimnya.
Saat ini, tiada perasaan gembira atau teruja dengan kelahiran itu. Ketika dia mula mengetahui dirinya hamil dari benih yang tidak diketahui asal usulnya, sejak itu dia mula merasakan hidupnya gelap dan musnah. Pernah juga dia terfikir hendak membunuh kandungan itu, tapi dia masih ingat pada agama. Dia tahu menggugurkan kandungan itu salah dan berdosa besar.
Kerana itu, dia membenarkan kandungan itu membesar dari rahimnya sehinggalah kelahiran ini. Walaupun begitu, saat hamil dia tidak pernah mengambil peduli tentang kesihatannya dan juga kandungannya. Hanya Suzanna yang mempedulikan kandungannya itu. Bila Suzanna melihat dirinya asyik termenung dan terlupa untuk makan, Suzannalah yang memujuknya sehingga dia terpaksa menurut arahan itu.
Kalau diikutnya, memang dia tidak mahu mempedulikan langsung. Tapi, memandangkan tubuhnya bersatu dengan janin itu, maka dia merelakan jua. Dia juga tak mahu kesihatan dirinya turut terjejas. Selepas ini, dia perlu kuat untuk menghadapi kehidupan yang mendatang.
Doktor wanita yang menyambutnya ada memberitahu sesuatu tapi dia tak berapa dengar dengan jelas. Mungkin tenaganya sudah berkurangan akibat meneran tadi menyebabkan tubuhnya tidak bermaya. Perlahan-lahan matanya terkatup.
Kepalanya terasa berpusing. Dia memegang kepala sambil cuba membuka mata dengan perlahan. Di mana dia sekarang? Kenapa dia boleh berada di sini? Dia cuba mengingati apa yang berlaku tapi fikirannya masih belum mampu mencerna dengan sebaiknya. Dia cuba memejam mata tapi terbuka semula bila melihat senyuman mekar di bibir Suzanna yang baru masuk. Dia tersenyum pada gadis itu.
"Kau dah sedar?" Soal Suzanna sambil berdiri di tepi katil.
"Kenapa aku berada kat sini?" Tanyanya lemah sambil cuba bangun. Arinya terasa sedikit ngilu. Suzanna cuba membantu membetulkan kedudukan Amirah kepada menyandar.
"Kau tak ingat ke apa yang berlaku malam tadi?" Amirah mengeleng. Dia benar-benar tidak ingat apa yang berlaku.
"Alhamdulillah. Kau dah selamat bersalin. Baby perempuan" Amirah mengangguk perlahan. Rupanya, itu sebabnya dia boleh berada di hospital ini. Dia memegang perutnya. Benar! Perutnya pun sudah kempis dan tidak lagi menanggung beban itu.
"Kau nak tengok tak? Nanti aku boleh suruh nurse bawa baby kau ke sini?"
"Tak payahlah. Aku... tak ada rasa nak tengok budak tu... apatah lagi nak memegangnya" Suzanna mengeleng.
"Sampai hati kau cakap macam tu. Diakan anak kau. Dia darah daging kau. Walau kau tak pernah ingin pun, dia tetap anak kau sampai bila-bila" Suzanna mula bersyarah.
Amirah memejam mata. Memang benar kata-kata Suzanna itu. Tapi sekarang, dia benar-benar tidak ingin melihat bayi itu. Dia takut nanti bila melihat budak itu dia semakin membenci bayi yang tak berdosa itu. Mungkin cara itu adalah terbaik buat masa ini. Dia juga tidak mahu peristiwa yang berlaku hampir setahun itu yang telah dilupakannya masih kembali menghantuinya.
------------------------------------------
Amira Dayana menyanyi kecil sambil mengayuh basikal warna 'pink' kegemarannya. Suaranya sangat merdu. Itu yang dikatakan ibu dan sepupunya. Memang kembang habislah hidungnya bila ada yang memuji begitu.
Dia masih lagi mendendangkan lagu Siti Nurhaliza, bukan cinta biasa. Dia memang peminat Dato' Siti dan minat menyanyi sejak kecil lagi. Tapi, tak adalah sampai mahu masuk Akademi Fantasia ke Mentor ke? Minat menyanyi hanyalah sekadar suka - suka.
Pit! Pit!
Kereta dari arah belakang membunyikan hon secara tiba-tiba menyebabkannya terkejut sehingga dia tidak dapat mengawal basikalnya. Akibat itu, basikal dengan tuannya sekali masuk ke dalam sawah. Bajunya yang putih menjadi comot akibat lumpur yang terpalit.
"Apalah punyer orang! Suka suki dia aje buat aku terkejut sampai masuk dalam kubang. Lepas itu, enak-enak aje dia pergi begitu saja. Sekurang-kurangnya minta maaf. Dasar orang tak ada hati perut" Bebelnya sendirian sambil memandang kereta dihadapannya yang sudah menjauh dengan sebal.
Perlahan-lahan dia bangun dan mengangkat basikalnya naik semula ke atas jalan.
"Kesiannya kat kau Pinky, dah tak jadi pink dah badan kau ni" Pinky nama gelaran basikal kesayangannya.
Dalam perjalanan bibirnya tidak henti-henti membebel tentang kejadian tadi.
-----------------------------------------------------------
Zambri memandang kereta jenis Toyota Vios warna hitam masuk ke halaman rumahnya. Siapa pula yang datang?
Mulutnya ternganga sebaik melihat tetamu yang baru keluar dari kereta itu.
"Oit, kalau kau terkejut sekalipun tutuplah mulut tu. Masuk lalat baru tahu"
Sebaik ditegur, pantas bibirnya terkatup.
"Apahal mimpi kau datang ke sini? Kalau tak ada hal mesti kau tak ada masa nak datang ke sini kan?" Soal Zambri bertubi-tubi tanpa memberi peluang tetamunya itu untuk naik.
"Kau ni. Bagilah aku naik dulu. Kau tak kesian kat aku datang dari jauh ni?" Tetamu itu sedikit terasa.
Zambri tersengeh-sengeh.
"Naiklah. Jauh ke? Aku rasa tak adalah sampai berbulan-bulan kau nak sampai ke sini?" Zambri loyar buruk. Tetamunya itu hanya mencebik sambil melangkah naik ke rumah kayu itu.
Zambri bersalaman dengan tetamunya dengan cara mereka tersendiri. Trademark yang selalu dibuatnya ketika di kampus dahulu masih lagi digunakan walau telah meninggalkan kampus sekitar tiga tahun dahulu.
"Tell me why Megat Safwan come here secara mengejut ni?" Pertanyaan itu kembali semula ditanya.
Megat Safwan terlebih dahulu mengeluh sebelum dia menjawab pertanyaan kawan sekuliahnya sewaktu di kolej dahulu.
"Aku datang ke sini memang ada tujuan. Kau pasti terkejut dengan apa yang aku nak cakap ni?" Zambri mendengar dengan penuh minat.
"Aku datang ke sini nak cari... calon isteri" Lambat-lambat dia mengatakan tujuan asalnya. Zambri ternganga dan tak lama selepas itu dia ketawa berdekah-dekah. Megat Safwan memasam mukanya.
"Lawak ke apa yang aku cakap?" Perlahan-lawan ketawanya mengendur bila melihat wajah Megat Safwan yang benar serius.
"Tak. Aku geli hati sebenarnya. Sejak bila Megat Safwan Megat Badrulzaman ni sudah pandai hendak mencari calon isteri? Setahu aku, kau hanya jadikan perempuan ni hanya tempat untuk berseronok. Bersuka ria je" Waktu di kampus dahulu, Megat Safwan memang terkenal dengan kaki perempuan. Biasalah anak orang kaya. Dan perempuan memang suka mengambil kesempatan ke atas lelaki kaya.
"Itu cerita lamalah. Aku pun dah berubah dan aku dah bertaubat tak nak mainkan perempuan lagi. Kau pun tau kan? Perempuan-perempuan tu semua bukannya mahukan aku sangat diorang mahukan duit aje" Zambri mengangguk mendengar penjelasan Megat Safwan.
"So, kau nak aku buat apa? Kat kampung ni, aku tak tahulah siapa yang layak untuk digandingkan dengan kau?" Sambil itu, Zambri berfikir gadis yang layak untuk digandingkan dengan temannya itu.
"Kau carilah siapa-siapa pun. Asalkan aku dapat jadikan perempuan tu sebagai isteri aku, sudah"
"Nampaknya kau dah kemaruk nak kahwin ni?" Zambri mengusik.
"Tak adalah kemaruk sangat. Sebenarnya aku dah bosan dengan mama aku yang nak jodohkan dengan anak kawannya. Kau masih ingat Suhaila?" Soalnya.
Zambri berfikir gadis yang disebutkan Megat Safwan tadi. Kemudian, mengangguk sebaik menangkap seraut wajah yang cantik tapi sayang seksi dan gedik habis. Dia sendiri pun tidak berapa sukakan gadis itu.
"Sekarang seksi dan gedik lagi ke?" Soalnya ingin tahu perkembangan gadis itu. Sudah berubah atau sama saja.
"Kalau dia sudah berubah Alhamdulillah. Tapi, gediknya tu semakin menjadi-jadi bila dia tahu mama aku nak jodohkan aku dengannya. Aku sejak dulu memang tidak berkenan dengan dia apatah lagi dengan perangainya"
"Okay, kau nak suruh aku cari yang macam mana? Tinggi, rendah, kurus, gemuk?" Zambri menyatakan ciri-ciri gadis yang mungkin diinginkan oleh Megat Safwan.
Megat Safwan tidak menjawab tapi matanya memandang ke arah sesuatu. Zambri turut sama memandang.
"Terbeliak biji mata. Aku cucukkan baru tau. Jadi, Kassim selamatlah kau" Megat Safwan pantas mengecilkan matanya.
Zambri cuba menegur gadis yang membawa basikal menuju ke halaman rumahnya yang hanya sebelah rumahnya saja.
"Mira, kenapa dengan baju kau tu? Kau mandi lumpur erk sampai comot macam tu sekali?" Amira Dayana memberhentikan langkahnya. Dia memandang Zambri bersama dengan tetamu yang tidak dikenalinya. Mungkin kawan Zambri.
"Banyaklah kau mandi lumpur. Ada orang hon aku sampai aku terjatuh dalam kubang sawah tu. Bukannya nak minta maaf. Terus larikan diri macam tu" Sisa marahnya masih berbaki.
"Kau tahu ke siapa? Cakap kat aku. Biar aku kungfu dia dengan kuasa Jet Li aku ni?" Ujarnya sambil menggempal penumbuk. Buat-buat marah.
"Tak payahlah. Aku pun tak kenal dia. Maybe, bukan orang sini kot. Tak palah Zam. Aku naik dululah. Nak bersihkan diri" Amira Dayana meminta diri. Dia cuba memandang ke arah tetamu atas lambung rumah Zambri. Tapi, wajah tetamu itu sedikit menyorok.
Zambri mengangguk.
"Itu kawan kau ke?"
"Yup. Kawan sekuliah dulu. Dia datang nak bercuti" Amira Dayana mengangguk. Langkahnya terus diatur dan membawa basikalnya ke bawah bangsal.
Semasa tiba di muka pintu rumahnya, baru dia perasan kereta yang tersadar di hadapan halaman rumah Zambri sama dengan kereta yang hampir melanggarnya tadi.
"Mungkin aku silap kot" Dia mengangkat bahu dan terus masuk ke dalam.
"Siapa tu?" Soal Megat Safwan setelah bayang gadis itu sudah tiada.
Kecut juga perutnya tadi. Nasib baik gadis tu tak perasan.
"Itu sepupu aku. Amira Dayana namanya" Terang Zambri.
"La! Sepupu kau ke?" Megat Safwan sedikit terkejut dan kemudian tersengeh-segeh. Teringat dengan kata-kata Zambri tadi.
"Ya lah. Sepupu aku. Yang kau terkejut lepas tu tersengeh-sengeh macam tak cukup garam ni kenapa?" Soal Zambri pelik dengan tingkah kawannya. Sihat ke tidak ni?
"Ahh.. aku dah tahu. Kaukan yang.. " Zambri belum habis ayat terus Megat Safwan menyampuk.
"Aku tak sengaja okay. Lagipun, aku nak cepat. Kalau aku tahu itu sepupu kau, sumpah aku akan berhenti dan meminta maaf dari dia masa tu jugak" panjang lebar dia menerangkan sekaligus cuba mempertahankan dirinya.
"Tau pun takut. Kalau dia tahu kau yang buat dia sampai macam tu, aku tak tahulah dia akan maafkan kau atau tidak. Tapi, kau jangan risau hati dia sebenarnya lembut. Dan aku rasa baik kau minta maaf dari dia cepat-cepat sebelum dia tahu kau yang buat dia macam tu. Susahlah kau nanti" Tanpa diketahui oleh Megat Safwan, sekejap tadi dia sudah merencana satu idea.
"Kenapa pulak susah?" Megat Safwan terangkat kening. Zambri hanya tersenyum panjang.
"Nanti aku perkenalkan kau pada dia" Zambri tidak menjawab pertanyaan tetamunya itu.
----------------------------------------------------------------------
Keesokannya, waktu petang Zambri pergi ke rumah Amira Dayana dan membawa Megat Safwan sekali ke rumah sepupunya itu.
Amira Dayana masuk ke dalam wad yang menempatkan pesakit. Setelah berpuas hati dan menulis sesuatu di atas kadbod warna biru pekat itu, dia keluar dari wad tersebut dan menuju ke arah kaunter.
"Yana... ada orang nak jumpa kau" beritahu Aimi sebaik Amira Dayana sampai ke arahnya.
"Siapa?"
"Tu..." Tunjuk Aimi dengan bibirnya ke arah seorang lelaki yang memakai baju T-shirt warna merah pekat yang sedang berada di ruangan menunggu.
Sebaik melihat lelaki itu, dia mendengus. Apa lagi la yang mamat ni nak? Sebelum dia nampak aku, baik aku lari dulu.
"Aku pergi dululah Aimi. Kalau dia tanya aku jawab aku tengok pesakit yer"
Sebelum sempat Aimi bertanya, Amira Dayana sudah melangkah. Tapi langkahannya terhenti bila lelaki itu memegang tangannya.
"Apa ni? Lepaslah" Amira Dayana sedikit menjerit tapi masih dalam nada perlahan. Baru aje nak lari dah kena tangkap.
Megat Safwan melepaskan tangannya. Dia bukan sengaja. Itu tindakan drastiknya sebaik ternampak kelibat Amira Dayana tadi dan gadis itu cuba lari darinya sejak dua minggu yang lalu setelah dia menyatakan hasratnya.
"Kenapa dengan awak ni? Awak macam nak lari dari saya aje?" Soalnya separuh kecewa. Dia bukannya nak buat apa-apa pun. Dia cuma mahu berkawan saja.
Amira Dayana mengeluh perlahan.
"Apa lagi yang awak nak? Kan saya dah kata dua minggu lalu, saya dah maafkan awak. Tapi itu tak bermakna kita boleh berkawan okay. Cukuplah awak kejar saya. Saya rimaslah. Tau tak?" Amira Dayana meluahkan rasa tidak selesanya.
"Okay, saya minta maaf kalau saya buat awak rasa tidak selesa. Saya cuma nak berkawan dengan awak. Nak mengenali awak dengan lebih dekat. Itu aje. Tak kan nak berkawan pun tak boleh?" Zambri kata hati gadis ini lembut, tapi ini lembut apanya. Nak berkawan pun tak boleh.
"Bukan tak boleh. Tapi, saya memang 'tak' boleh berkawan dengan awak dan mana-mana lelaki pun." tegasnya. Dia sudah serik berkawan dengan lelaki. Kerana hal yang satu itu menyebabkan dia berhati-hati dalam memilih lelaki sebagai kawan. Tapi Zambri lain. Zambri sudah tahu siapa dirinya dan Zambri tidak kisah siapa pun dirinya. Mungkin kerana dia dan Zambri berkawan sedari kecil lagi.
"Tapi, kenapa?" Megat Safwan masih ingin tahu kenapa walaupun dia sudah tahu hal yang sebenarnya. Dia ingin mendengar dari mulut gadis itu sendiri.
"Saya tak ada jawapan pada pertanyaaan awak. Saya ada tugas lagi. Saya pergi dulu" Amira Dayana melangkah meninggalkan Megat Safwan yang terkulat. Dia melihat langkah kaki Amira Dayana semakin laju.
"Saya akan tunggu awak. Saya tak kisah siapa pun awak...." Laungnya. Dia sudah tidak menghiraukan mata-mata yang memandang.
Amira Dayana tetap melangkah dan tidak berpaling walau sesaat.
'Semua orang cakap tidak kisah tapi akhirnya dia ditinggalkan juga'
-----------------------------------------------------------------
Hampir sebulan Megat Safwan tidak melayan dirinya. Sudah putus asakah lelaki itu? Itulah jual mahal sangat. Lepas tu mulalah rasa rindu dengan kata-kata dan madah pujangga dari lelaki itu, desis hatinya.
Dia berguling-guling atas katilnya sambil menanti mesej atau call yang datang. Sesekali matanya mengerling telefon Samsung GT-S3850 warna pink miliknya. Keluhan pula dilepaskan. Kadangkala rasa menyesal pula membiarkan mesej dan call lelaki itu tidak bersambut sebelum ni.
"Amira Dayana, kau sekarang ni dah macam cacing kepanasan. Gelisah tak tentu pasal. Sekarang mulalah rasa rindu. Padan muka kau." Kata pada dirinya sendiri.
Dua bulan Megat Safwan bermesej dengannya dan callnya tapi satu pun tidak dipedulikannnya. Tapi dalam hati dia sebenarnya suka walau kadangkala dia terasa rimas. 
Bukannya dia tidak mahu ambil peduli tentang lelaki itu, tapi hatinya yang menghalangnya dari berbuat begitu. Dia tak mahu sejarah lalu berulang. Dulu, dia pernah berkawan dan hampir bertunang, tapi dengan izin Allah ia tidak berlaku. Mungkin benar jodohnya dengan lelaki itu tiada. Tapi, penyebabnya adalah asal usulnya sehingga menjadi punca perpisahan. Kerana itu, dia tekad tidak akan ada cinta lagi untuk insan yang bernama lelaki.
Dia hanyalah manusia biasa. Walau sejauhmana dia cuba melupakan cinta itu, dia tetap tidak akan dapat melupakan cinta yang mana cinta itu adalah fitrah semulajadi manusia.
Sekarang ini, cinta itu datang lagi. Dia yakin dia benar-benar telah jatuh cinta dengan Megat Safwan. Tapi, mampukah cinta itu boleh dibawa ke alam realiti? Dia sedar dia hanyalah seorang gadis yang tidak punya apa-apa, lahir pula dari benih yang tidak tahu asal usulnya. Dapatkah lelaki itu menerimanya seadanya?
Sekali lagi keluhan dilepaskan. Tiba-tiba nada lagu 'Cinta Bukan Biasa' dari telefonnya menarik perhatiannya. Hatinya bersorak keriangan sebaik melihat nama si pemanggil. Tiba-tiba hatinya berdetak seribu. Kali ini dia mesti mengangkat panggilan itu kalau tidak selepas ini mungkin dia akan kehilangan lelaki itu selama-lamanya.
Perlahan dia bangkit dan perlahan-lahan tangannya menggapai telefon. Lambat-lambat dia menekan butang hijau.
"Hello. Waalaikumussalam. Tak mengganggu pun. Awak call ada apa yer?" Balasnya satu persatu. Senyumannya mekar bak bunga ros merah. Rindu benar dia akan suara itu.
"Ohh... tahniah. Waalaikumussalam" Suaranya bergetar mengucapkan kata itu. Tanpa sedar, matanya bertakung kemudian perlahan-lahan menuruni pipinya yang mulus.
Betapa kecewanya hati. Betapa remuknya jiwa. Saat ini, dia benar-benar sudah kehilangan lelaki itu. Ingatkan akan ada sesuatu yang akan mewarnai hidupnya. Rupanya ia hanya menghancurkan dan meranapkan angan-agan yang tak kesampaian.
Dia menyembamkan wajahnya ke bantal. Di situ, air matanya tertumpah. Akhirnya, lelaki itu akan berkahwin juga dengan wanita pilihan ibunya. Kalau itu yang boleh membuatkan Megat Safwan gembira dia rela melepaskan lelaki yang mula bertakhta di hatinya.
-------------------------------------------------------------------
Dua bulan kemudian...
"Mira, kau nak pergi tak perkahwinan Megat Safwan. Dia berharap sangat kau dapat datang ke majlis perkahwinanya" Sekali lagi Zambri cuba mengajak Amira Dayana. Mana tau sepupunya itu akan berubah fikiran.
Amira Dayana mengeleng. Dia takut dia tidak akan dapat melepaskan lelaki itu kalau dia pergi.
"Kau pergilah. Aku tak nak ganggu majlis diorang." katanya lemah. Kelopak matanya berat. Dia cuba sedaya upaya menahan air mata itu dari terus keluar.
"Betul ni tak nak pergi?" Amira Dayana mengangguk perlahan.
"Okay, aku pergi dulu." Zambri melangkah kemudian berpaling semula memandang wajah Amira Dayana yang keruh. Setitis air mata jatuh di pipi gadis itu. Apakah maksud itu?
---------------------------------------------------------------------
"Assalamualaikum...?" Seseorang dari luar memberi salam. Suzanna yang kebetulan berada di ruang tamu menjenguk dari muka pintu. Rupanya Megat Safwan yang datang. Kenapa lelaki itu berada di sini? Bukankah hari ini perkahwinan lelaki itu? Semalam Amira Dayana memberitahunya yang Megat Safwan akan berkahwin hari ini.
"Ohh... Safwan. Dah habis ke...?" Sebelum sempat Suzanna menghabiskan ayat, Megat Safwan menyampuk.
"Mak cik, Amira ada kat rumah tak?" Soalnya laju. Sudah tidak sabar dia hendak menemui gadis itu. Ingin mendengar dari mulut gadis itu sendiri. Betulkah gadis itu turut menyintainya?
Sebaik dia tahu, Amira Dayana mula menyukainya melalui Zambri sebelum akad perkahwinannya pagi tadi terus dia datang ke sini. Kalau dia tahu selepas semuanya selesai pasti dia akan menyesal buat selama-lamanya.
"Ada. Nanti mak cik panggilkan. Safwan naiklah dulu" Suzanna mempersilakan Megat Safwan naik. Selepas itu, Suzanna masuk ke bilik anak gadisnya.
Amira Dayana sedang membalikkan tubuhnya di atas katil. Dia merapati Amira Dayana dan duduk di sebelah anaknya. Dia mengurut lembut rambut Amira Dayana yang separas pinggang itu. Amira Dayana seorang gadis yang tabah. Tabah dalam menghadapi kehidupan yang kurang sempurna tanpa ayah dan ibu kandungnya.
Alhamdulillah. Gadis itu dapat menerima dirinya seadanya. Tapi, dia tahu dalam hati itu penuh dengan perasaan sedih, terluka, kecewa. Tidak mungkin seorang anak yang lahir dari benih yang tidak sah tidak terusik perasaannya.
Dia sudah menganggap Amira Dayana seperti anaknya sendiri. Dia berikan anak itu penuh dengan kasih sayang agar anak itu tidak berasa tersisih. Begitu juga dengan pelajaran agar Amira Dayana berjaya seperti orang lain. Ternyata anaknya itu berjaya sehingga menjadi seorang nurse. Kerana tanggungjawab, sehingga kini dia masih belum berumah tangga walaupun umurnya sudah masuk 48 tahun.
Dia melihat Amira Dayana menyapu air matanya. Dia pasti Amira Dayana kecewa. Mungkin sekejap lagi kekecewaan anaknya akan terubat dengan kehadiran Megat Safwan yang secara tiba-tiba itu.
"Ada orang nak jumpa Mira. Jom kita keluar?" ajak Suzanna lembut tapi Amira Dayana mengeleng. Tak ada mood hendak menemui sesiapa.
"Jomlaa... Kesian dia tunggu lama. Dia benar-benar nak jumpa Mira tu." Suzanna masih berusaha memujuk. Akhirnya, Amira Dayana menggangguk.
"Ibu pergi buat air dulu yer. Nanti, Mira keluar pakai tudung erk." Sekali lagi Amira Dayana mengangguk.
Amira Dayana bangun dan menuju ke cermin. Melihat matanya. Tak nampak sangat merah. Setelah berpuas hati, dia mencapai kain tudung dalam almari dan perlahan-lahan menapak ke ruang tamu.
Terkejut dia saat melihat Megat Safwan. Lelaki itu buat apa kat sini? Bukankah hari ni perkahwinan lelaki itu? Dia berdehem kecil dan terus mengejutkan Megat Safwan.
Megat Safwan berpaling dan melihat Amira Dayana. Dia tersenyum pada gadis itu. Rindu dia pada wajah itu. Apa tidaknya, sudah hampir lima bulan mereka tidak bersua muka.
Mereka berada di lambung rumah. Di situ, mereka berdua meluahkan perasaan masing-masing. Cinta mereka tidak bertepuk sebelah tangan kerana di antara kedua-duanya penuh dengan perasaan cinta yang menggunung.
Sedang mereka berbual, datang seorang gadis dengan pakaian pengantin memanggil kuat nama lelaki itu. Di wajahnya jelas perasaan marah yang menggunung. Dan marahnya semakin menyala melihat bakal suami tersayang dengan gadis lain.
"Megat Safwan??? Apa semua ni? Sampai hati you tinggalkan I sebelum majlis akad tu berlangsung. You telah memalukan I tahu tak?" Jerit gadis itu kuat tanpa menghirau penduduk sekeliling yang mungkin mendengarnya.
Megat Safwan turun kemudian menyabarkan Suhaila. Memang dia bersalah kerana meninggalkan majlis akad nikahnya tanpa sebab. Amira Dayana hanya mampu memandang dua orang manusia itu. Sekejap lagi pasti dia akan disalahkan. Kerana dia, perkahwinan kedua-dua manusia itu dibatalkan.
"Suhaila, I'm sorry okay. Kita tak boleh teruskan perkahwinan tu. Youkan tahu I langsung tak pernah cintakan you. I harap you faham" Suhaila mengeleng.
"Yes, I know you does'nt love me. But I love you Megat Safwan. I love you" Suhaila masih  cuba memujuk Megat Safwan. Dia memegang lengan lelaki itu. Air matanya dikeluarkan sedikit agar Megat Safwan bersimpati dengannya.
Dari mula lagi dia sudah merancang semuanya. Dia mahukan lelaki itu bertanggungjawab ke atas kandungannya walau lelaki itu tidak pernah melakukannya. Hanya Megat Safwan sahaja yang layak jadi pak sanggupnya. Kerana itu, dia sanggup melakukan apa sahaja sehinggalah memerangkap lelaki itu sehingga lelaki itu sanggup mengahwininya setelah meyakini bahawa anak dalam kandungannya adalah dari benih lelaki itu.
"Please, Suhaila. Forget about that. I'm so sorry" Suhaila melepaskan tangan lelaki itu kasar.
Amira Dayana tidak mampu melihat air mata itu. Dia dapat merasa bagaimana perasaan seorang wanita apabila cintanya tidak diterima kerana dia juga seorang wanita. Amira Dayana cuba untuk menyelesaikan masalah itu. Dia rela Megat Safwan kembali pada gadis yang bernama Suhaila itu kerana cintanya itu tetap kukuh walaupun lelaki itu tidak pernah dimilikinya. Jika Megat Safwan gembira, dia akan turut sama gembira.
Dia turun dan menjauh sedikit dari pasangan itu.
"Safwan, awak baliklah pada dia. Saya dengan awak belum ada apa-apa ikatan. Lainlah dia yang bakal awak kahwini. Awak kembalilah pada dia" ujar Amira Dayana telus. Sesungguhnya dia tidak sanggup melukakan hati seorang wanita semata-mata kerana seorang lelaki. Biarlah dia menderita asalkan orang lain bahagia.
Megat Safwan memandang Amira Dayana penuh dalam. Tidak percaya gadis itu sanggup memulangkan dia pada Suhaila sedangkan Amira Dayana tahu bahawa dia tidak pernah menyintai Suhaila.
"Mira, apa yang awak cakap ni? Saya tak boleh teruskan perkahwinan tu. Saya hanya cintakan awak Amira Dayana."
Suhaila mengesat air matanya kasar.
"Ooo... baru I tahu kenapa you tinggalkan I pagi tadi. Rupa-rupanya, you tidak mahu teruskan perkahwinan kita sebab you dah jatuh cinta dengan anak luar nikah ni, kan?" Suhaila menuding jari pada Amira Dayana. 
"You tak tahu ke dia anak luar nikah, hah?"
Suzanna terkejut. Megat Safwan terkejut. Dan Amira Dayana lagi terkejut. Bagaimana gadis itu tahu dia anak luar nikah? Suzanna mendapatkan anaknya. Memeluk anaknya. Megat Safwan memandang semula Amira Dayana. Melihat reaksi Amira Dayana yang jelas terkejut dan air mata gadis itu mula bertakung di kelopak mata. Sesungguhnya dia tak sanggup melihat air mata Amira Dayana.
Tanpa sedar, tangan kanannya menampar pipi Suhaila. Kuat. Suhaila pantas memegang pipi kanannya yang ditampar tadi. Suhaila mencerlung tajam pada Amira Dayana. Sanggup Megat Safwan menamparnya semata-mata dia menghina anak luar nikah itu.
"Shut up you mouth. I know about that. Walaupun dia anak luar nikah, tapi dia lebih baik dari you. You ingat I tak tahu apa yang you buat dengan jantan tu... hah? Lepas tu you perangkap I? You nak I malukan you depan semua orang? Nak? Please, Suhaila. Baliklah" Jangan ingat dia tidak tahu apa yang berlaku di sebalik rancangan perkahwinan itu?
Semalam, ada seseorang telah beritahunya tentang siapa bapa pada kandungan Suhaila. Kejadian yang berlaku tiga bulan lepas adalah rancangan Suhaila untuk memerangkapnya. Dia percaya bulat-bulat dengan kata-kata Suhaila sehingga dia sanggup untuk menikahi Suhaila. Tapi, Allah itu Maha Adil. DIA tunjukkan semuanya sehinggalah pada cinta Amira Dayana.
Suhaila jadi penasaran bila Megat Safwan cuba membongkarkan rahsianya.
"Argh..." Suhaila bertempik. Dia mengangkat kaki dari situ. Seorang wanita yang sebaya dengan Suzanna hanya dipandangnya sekilas. Masuk ke dalam keretanya dan terus menderum pergi.
"Mama... " Megat Safwan sedikit terkejut dengan kehadiran mamanya. Suzanna yang mendengar Megat Safwan memanggil wanita yang telah lama dikenalinya itu turut terkejut. Rupanya Megat Safwan anak kepada Amirah. Wanita yang telah membuang darah dagingnya sendiri.
Kejadian yang berlaku 25 tahun dahulu kembali terlayar.
"Aku tahu. Tapi, ak... aku tak mampu Su. Aku tak boleh jaga budak tu. Kalau kau nak budak tu kau amiklah. Kalau kau tak nak, kau buang je dia kat mana-mana" Dengan berpaling ke arah lain, dia menuturkan perkataan yang tidak sepatutnya dia ucapkan.
"Amirah? Kenapa dengan kau ni? Astaghfirullahalazim. Amirah, kau sedar tak apa yang kau cakap ni?" Suzanna menengking Amirah. Tidak percaya Amirah sanggup berkata begitu. Itu bermakna Amirah cuba untuk membuang bayi yang tidak berdosa itu.
"Aku sedar Su. Cukup-cukup sedar. Kalau kau tak nak, kau letaklah dia kat rumah kebajikan mana-mana? Asalkan budak tu tak berada di hadapan aku" Amirah tetap dengan keputusannya. Suzanna sudah tidak tahu untuk berkata bagaimana lagi. Kalau ibunya sendiri sudah tidak inginkan apa lagi yang boleh dia perbuat.
"Okaylah kalau itu yang kau nak. Aku pun dah tak mahu paksa kau lagi. Aku tak jamin suatu hari nanti kau akan jumpa atau tidak budak tu lagi"
Selepas kejadian hari itu, Suzanna tidak pernah menemui Amirah lagi. Hubungan mereka berdua selepas itu putus begitu sahaja. Membawa haluan masing-masing. Tapi hari ini, dengan takdir mereka bertiga bertemu semula dalam suasana yang penuh berbeza.
"Ibu... kenapa bu?" panggil Amira Dayana bila melihat ibunya memandang tanpa berkelip pada mama Megat Safwan seolah-olah mereka berdua telah lama kenal.
"Ahh... tak ada apa. Safwan ajaklah mama Safwan naik ke atas. Maaflah rumah buruk aje... Puan?" Suzanna cuba berlagak macam biasa. Seolah tidak mengenali dengan wanita yang tidak berapa jauh dengannya.
"Datin Amirah. Panggil Amirah aje" Suzanna mengangguk.
---------------------------------------------------------------------
Keempat-empat manusia itu berdiam diri. Tidak tahu bagaimana untuk memulakan perbualan.
"Datin Amirah, Megat Safwan jemputla minum. Saya nak ke dapur sekejap" Suzanna cuba meminta diri. Tidak betah untuk berada di situ lama-lama. Lebih-lebih lagi bila berada dalam keadaan yang tidak bersedia dalam pertemuan yang tidak disangka itu.
Dia cuba melangkah tapi kakinya pantas dipaut. Megat Safwan dan Amira Dayana terpinga-pinga dengan kelakuan Datin Amirah. Semuanya tertanya apa yang telah berlaku?
"Maafkan aku... Su. Aku menyesal di atas apa yang telah berlaku. Maafkan aku... Su" Datin Amirah teresak di situ.
Suzanna menarik nafas seketika. Rasanya hari inilah hari pembuka dan penutup segala cerita. Dia pun sudah tidak sanggup untuk menyimpannya lama. Dan Amira Dayana perlu tahu siapa ibu kandungnya yang sebenar.
"Kau tidak perlu meminta maaf dengan aku sebab kau tak pernah melakukan apa-apa yang salah pada aku. Tapi, kau perlu meminta maaf dengan anak kandung kau sendiri" tegang suaranya berkata begitu. Suzanna pasti Amira Dayana akan terkejut dengan apa yang dikatakannya nanti.
"Siapa anak aku Suzanna? Cakaplah siapa anak aku? Aku nak minta maaf dengan dia. Aku nak minta ampun dengannya kerana sengaja membuang dia dari hidup aku. Siapa dia Su?" Amirah terdesak ingin tahu siapa anaknya. Dua tahun selepas kejadian di wad dulu, dia selalu bermimpi tentang anaknya. Selepas itu, hatinya selalu tidak tenang. Tak lama selepas itu, baru dia menyesal kerana membuang anak yang tidak berdosa itu.
"Kau minta maaflah dengan... Amira Dayana. Dialah darah daging kau yang sebenarnya" Amirah terkejut. Megat Safwan terkejut. Amira Dayana lagi terkejut. Rupanya mama Megat Safwan adalah mak kandungnya yang sebenarnya.
"Dia anak aku...?" Soalnya sebaik dia dapat menangkap wajah Amira Dayana. Dia memandang gadis itu dengan penuh dalam. Bila diteliti, gadis itu ada sedikit irasnya.
Amirah mendapatkan Amira Dayana yang kaku. Amirah pantas memeluk kemas anak itu. Sudah bertahun-tahun dia mencari anak itu, akhirnya hari ini dia dapat menemuinya juga dan sempat untuk meminta maaf.
"Maafkan... mama, Amira. Maafkan... mama. Mama benar-benar minta maaf dan ampun kerana membuang Amira dari hidup mama. Mama menyesal sayang..." Amira Dayana merasa sebak dengan pengakuan itu. Sesungguhnya dia teramat merindui mak kandungnya.
Megat Safwan hampir menitiskan air mata. Sesungguhnya dia bersyukur, kerana mama tirinya dapat menemui anak kandungnya semula. Pada mulanya, dia marahkan mamanya kerana membuang anak yang tidak berdosa itu tapi lama-kelamaan dia dapat menerima setelah dia yakini bahawa mamanya benar-benar menyesal dengan kesilapan lampaunya. Dia sangat menyayangi mamanya seperti ibu kandungnya sendiri. Sejak lahir lagi, dia telah kehilangan ibu kerana ibunya mati sebaik sahaja melahirkannya.
Suzanna turut menitiskan air mata. Sesungguhnya dia bersyukur kerana Amira Dayana dapat menemui mak kandungnya semula. Amira Dayana cuba membalas rangkulan hangat mamanya. Air mata kegembiraan perlahan-perlahan mengalir turun ke pipinya.
‘Biarkan perkara lepas berlaku. Yang perlu diingati sekarang adalah masa depan’
‘Masa silam adalah masa silam. Masa depan adalah masa depan. Tidak perlu mencampuradukkannya kerana masa silam akan merosakkan masa depan’

~TAMAT~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan